Verlies geen bezoekers naar je website!
Het is al een tijdje aan de gang. Steeds meer mensen bekijken je website via mobiel, tenminste…..ze willen je website via de mobiel bekijken. De cijfers verschillen nogal, alleen wordt er toch al aangegeven dat er rond de 55% van de bezoekers via de mobiel of tablet komen. Via de desktop dus nog maar 45%. Aangezien het internet via mobiel steeds sneller en beter wordt, stijgt het percentage mobiele bezoekers iedere maand (dit verschilt natuurlijk wel per branche).
Je kunt wel nagaan dat Google hier iets mee doet, aangezien hun dit ook opgevallen is. Google wil de gebruikservaring zo hoog mogelijk houden en het gebruiksniveau zo laag mogelijk.
Daarom zijn er al langere tijd mee bezig om iedereen over te halen een zo mobielvriendelijke website neer te zetten. Al in 2015 werd er gewaarschuwd dat Google websites ging bestraffen die niet goed op mobiel werden weergegeven. In de 2 jaar nadien is dit steeds verder uitgebouwd. Je website wordt op mobiele apparaten niet meer getoond bij Google en ze kijken nu ook naar de snelheid van je website.
Om te zien of je website geschikt is voor mobiel, heeft Google een handige tool online staan:
Google Mobile Friendly test
Mocht je website goed uit de test komen, wil dat nog niet zeggen dat de ervaring van de bezoeker ook goed is. Je website kan nog steeds niet goed worden getoond op de verschillende apparaten. Om je snelheid te testen kun je kijken op:
Google Pagespeed
Wanneer je rond een 6 á 7 scoort, doe je het al heel goed. (Vaak heeft hier ook de gekozen hosting mee te maken)

Ik heb gekozen voor responsive.
Misschien zijn de termen wel eens bij je langsgekomen als responsive, adaptive en separate. Het houdt allemaal in hoe de website zich verhoudt op een kleiner scherm.
Aangezien ik het van belang vind dat de ervaring van de bezoeker zowel via desktop als mobiel hetzelfde moet zijn, heb ik gekozen voor responsive. Dit houdt in dat er maar 1 design is voor de website en dat deze automatisch geschaald wordt naar de grote van het scherm. Laten we zeggen dat we niet meer met centimeters werken maar in procenten. De balk die in procenten gemaakt is, blijft 100% ook al wordt het scherm kleiner.
Vergeet je SSL certificaat niet.
Zoals al eerder beschreven, zal Google je website ook slechter beoordelen wanneer je deze niet beveiligd hebt met een SSL certificaat. Dit houdt in dat je een groen slotje voor je URL krijgt met een https:// voor je domeinnaam. Klik hier voor het blog bericht –>
Daarom is het belangrijk om je website up-to-date te houden!
Zorg dat de bezoekers van je website een goede ervaring hebben. Wanneer ze langer op je website blijven zal je ook gaan stijgen in waarde bij Google. Je levert namelijk belangrijke informatie waardoor de bezoekers langer op je website willen blijven. Misschien ken je de ergernis wel dat je via een zoekopdracht op een website komt waar je helemaal niet naar zocht. Je bent dan binnen een seconde weer verdwenen. Dit gebeurd ook wanneer je een bezoeker krijgt via een mobiel apparaat en je website hier nog niet klaar voor is, of nog erger…..na een campagne via Google Adwords of Facebook waaraan je geld hebt uitgegeven.