De inhaakkalender

Wat is nu een inhaakkalender en wat kun je er eigenlijk mee?

Net zoals velen heb ik ook wel eens het probleem dat ik niks creatiefs of belangrijker nog, iets humoristisch kan verzinnen. Humor doorbreekt namelijk een bepaalde barrière waardoor de lezer je beter onthoud en sneller een band met je krijgt. Iedereen kent wel die ene leuke oom of de grappige buurman waar veel meer aandacht naar toe gaat op feestjes en visites.

Aangezien het wel eens moeilijk kan zijn om iets leuks te bedenken, heb ik de inhaakkalender gemaakt. Op deze kalender vindt je alle datums van het jaar waarop een bepaalde dag of gebeurtenis is. Zoals Modderdag, Dag van de zonnebril maar ook Moederdag en Rokjesdag.

“Wat moet je hier nou precies mee?” hoor ik je vragen.

Stel dat je een schoonheidssalon hebt en op de inhaakkalender ziet dat het binnenkort volle maan is. Je zou dan bijvoorbeeld een actie kunnen starten met een afbeelding van een weerwolf die huilt bij volle maan. Hieronder vermeld je de actie “25% korting op een ontharingsbehandeling. Omdat je er zelf ook niets aan kunt doen”. Zo helpt de Inhaakkalender je om een beetje extra creativiteit en evt. humor in je Social Media campagnes te zetten.

Om de inhaakkalender te ontvangen, kun je aan de rechterzijde van deze pagina je naam en mailadres achterlaten. Hierna ontvang je de inhaakkalender per mail in je inbox. Tevens mis je dan geen nieuwe updates of andere handige tips.

Want met humor krijg je meer bezoekers of lezers die jou sneller onthouden dan wanneer je alleen technische verhalen of soms wat saaie stof behandeld. Af en toe een grapje tussendoor maakt het verhaal vaak interessanter. Ook zorgt een glimlach op je gezicht ervoor dat je positieve gevoelens en gedachten opwekt, zo zal jouw merk met positiviteit worden geassocieerd.

Zorg er wel voor dat de humor of grapjes die je gebruikt wel bij je doelgroep past. Soms helpt het om er een uitleg bij te geven. Stel dat Gall&Gall op de verjaardag van Prinses Margarita een grapje uithaalt met de cocktail Margarita, dan kan het handig zijn om er een verwijzing naar de verjaardag van de prinses aan toe te voegen. Aangezien ik zelf geen idee heb wanneer de prinses jarig is.

In een katholiek dorpje moet een reclamebureau een poster maken voor spijkerfabriek Van Leeuwen. Een paar dagen later is de poster klaar. Jezus aan een kruis met de volgende tekst erbij: “Met spijkers van Van Leeuwen hangt Jezus hier al eeuwen.” De directeur van de fabriek zegt: “Nee dit kan niet, maak maar een nieuwe poster.” Weer een paar dagen later is hij klaar. Jezus onderaan het kruis met de tekst: “Jezus is van het kruis gepleurd, dat had met spijkers van van Leeuwen niet gebeurd.”

Gevaar van humor….?!

Pas wel op met het gebruiken van humor bij producten waar de lezer zijn aandacht bij moet houden. De inhoud wil door de humor nog wel eens in de weg staan. Dit is een nadeel van humor. Zo zal de lezer het merk sneller vergeten dan bij normale advertenties. Leg daarom altijd de nadruk op humor die met het merk of product te maken heeft. Anders onthoudt niemand de link naar je doel.

Zo zul je vermoedelijk niet meer weten bij welk merk “Heeeeee, biertje?“ hoort. Of waar de woordgrappen “Goeiemoggel, vijf kiklo inktvip, transploft, sproedjes en ik roggel het wiel.” bij horen.

Veel succes en creativiteit!

Geen Webbus tips meer missen?

Schrijf je dan nu in, dan zorgen wij dat jij onze blogs in je mailbox krijgt. Wees gerust, wij gaan zorgvuldig met je e-mail om 😉

Je hebt je zojuist succesvol ingeschreven!